Stichting
Direkte Democratie

Onze pagina voor Gastlessen

Gastlessen voor beginnende stemmer.

Veel jongeren van 17 á 18 jaar weten niet wat men moet gaan stemmen zowel landelijk, provinciaal en gemeentelijk. Mijn dochter ging voor het eerst stemmen, ze vroeg aan mij "pap, wat moet ik stemmen". Mijn reactie was "dat weet ik wel. maar zeg het niet". Stemmen is persoonlijk en het hoogste democratische gehalte die we kennen.

Stemmen we op de persoon, de persoon die het goed doet op de televisie, of wel degelijk op het beleid van die partij. Maar ja, doen ze wat ze beloven en kunnen ze dat ook waarmaken. partijen hebben de neiging zaken te beloven tijdens de verkiezingen, maar na de verkiezingen hebben ze last hebben geheugenverlies. Aan de andere kant willen de partijen niet te veel, is daar geld voor, is daar ruimte voor en is er ruimte tijdens de coalitie onderhandelingen. dit zijn de vragen en nog meer andere vragen. Maar wat is het antwoord.

De stichting wilt de jeugd die voor het eerst gaat stemmen helpen om hun weg te vinden in de oerwoud  dat politiek heet. Helpen met de zienswijze om hun weg te vinden naar de stembus, maar ook uit te leggen waarom men moet gaan stemmen.

Gastlessen voor de verloren stemmer.

Helaas zijn er veel mensen die de interesse hebben verloren omdat, zoals je vaak hoort, wij citeren "Het heeft toch geen zin, maakt toch niet uit". Dit is natuurlijk een slechte zaak, stemmen is het hoogste goed wat we kennen en daar moeten we wel voor blijven vechten. Ook daar gaan we gastlessen via wijkcentra's geven.

Tweede Wereldoorlog

Iets wat we zeker niet mogen vergeten is de 2e wereldoorlog, uiteraard zijn de overlevering van de 2e wereldoorlog er bijna niet meer, deze personen hebben dit meegemaakt, er is een hoop gebeurt. Rond de 60.000.0000 personen die zijn overleden, dit mogen we nooit meer vergeten. Om deze lessen te geven hebben we helaas geld nodig om de materialen te bestellen. Maar de noodzaak is duidelijk aanwezig om dit onder de jeugd te blijven brengen. Er is nog teveel agressie in de wereld. Dat moet de insteek om juist te laten zien wat dat soort agressie doet binnen de gevechten. Geweld is altijd zinloos.

Libanon veteraan

Als veteraan geef ik gastlessen over mijn periode in Libanon, daarin geef ik aan wat er gaande was, een stukje geschiedenis, aardrijkskunde en sociale omgeving waar we moesten werken, wat we daar moesten doen. Ook hier worden de jeugdige aan schouwers op de agressie gewezen wat er duidelijk aanwezig was. Ook hier is geld voor nodig, help mij om deze gastlessen te blijven geven.

Daarom vragen wij uw steun om de gastlessen te kunnen geven, dank voor uw bijdrage.